Keresőoptiomalizálás (SEO) - eszik vagy isszák?

Öntsünk tiszta vizet a pohárba

Ügyfeleinknek mindig próbáljuk elmagyarázni, hogy mi is ténylegesen a keresőoptimalizálás. Azt tapasztaljuk, hogy egy sokak számára misztikus, vagyis inkább "zavaros" terület, sokan félre vannak vezetve a keresőoptimalizálással kapcsolatban. Megpróbálok világosan, lényegretörően írni néhány lényegesebb dologról, amivel nem árt tisztában lenni.

Hatalmas "biznisz"

Sokan azt hiszik, hogy van egy csoda képlet, vagy létezik egy furfangos trükk, vagy van egy bennfentes módszer, amivel bárki a keresőoldalak (főleg a Google) élére kerülhet.

Óvatosnak kell lenni, mivel hatalmas pénz van a keresőoptimalizálásban, már régóta sok pénzt keresnek vele, ügyes szerződésekkel nagyon jól el lehet adni ezt az illúziót. Kellően lassú az "optimalizálási" folyamat, zavaros és nem igazán világos/mérhető a dolog, hogy mikor és miért, kinek vagy minek köszönhető, ha előrekerült az oldalunk. Ha előre kerül, akkor meddig marad ott... De nem erről a témáról szeretnék írni.

Egyébként van történelmi alapja

Régen egyébként működtek a trükkök és a furfangos módszerek is, de manapság már nem. Sőt, ma már inkább kárt okoznak. Trükkös módszerek mindig működtek egy ideig, utána viszont egyszer csak büntetés járt értük.

Régen elég volt kulcsszavakkal telerakni az oldalt, és előre került. Ma már kulcsszó spam-ért büntetést kapunk érte.

Elég volt az oldalra mutató linkeket építeni, vagy linkeket cserélni, és előrébb ment az oldal. Ma már átlátnak ezen, és büntetést kapunk. Régen lehetett találni "szakembereket" akik 500Ft/link-ért teleszórták az internetet az adott weboldal linkjével, de manapság már arról is lehet hallani, hogy pénzért tüntetnek el korábban ilyen módos lehelyezett linkeket cégek. Sokat változott a világ, sokat okosodott a Google.

A Google célja világos

Nyilván mindenki előre szeretne kerülni, de mindenki nem kerülhet előre.

Mindannyiunknak az a legjobb (a keresőoldalaknak is), ha a legjobb és legértékesebb tartalom kerül előre egy adott keresésnél. Az, aki az adott keresésre (kérdésre) a legjobb, legértékesebb választ adja.

Tehát a keresőoldalak csak annyit szeretne elérni, hogy ha beírunk valamit a keresőjébe, akkor ténylegesen azt kapjuk amit kerestünk. Tehát ne egy különböző trükkökkel "előrecsalt" oldalt. Ezért meg is tesz mindent.

Ahhoz, hogy ezt elérje, egyre kifinomultabb módszereket alkalmaz. Több mint 200 rangsorolási szempontja van, lehet már hallani köztük mesterséges intelligenciáról is...

Ok, de mi a megoldás?

A megoldás összetett, sokrétű, de egyáltalán nem bonyolult: kizárólag legális, logikus dolgokat tartalmaz, semmi misztikusat.

Több területen kell összehangoltan jónak lennünk, több területre kell odafigyelnünk, hogy előre kerüljön az oldalunk. Néhány fontosabbat felsorolok, és adok néhány tanácsot hozzá.

"Tudom, mit csinál a Google"

Fontos tisztázni, ha valaki hasonlót állít, akkor az egyértelműen nem mond igazat. (Természetesen valahol érthető, hogy ha valaki keresőoptimalizálásból él, akkor szeretne minél inkább "szakértőként" megjelenni.)

Valójában senki nem tudja konkrétan, hogy konkrétan épp hogyan működik a Google, gyakorlatilag minden csak "megfigyelésekre" épül. Érthető, hogy saját működéséről igyekszik minél kevesebbet elárulni, különben visszaélnének vele.

Kicsit talán úgy, mint a természet törvényeit, a Google működését is "megfigyelik", és ezek alapján a megfigyelések alapján vannak találgatások, működő, kevésbé jól működő elméletek, konkrét és kevésbé konkrét módszerek, hogy mivel lehet előrébb kerülni, mit érdemes csinálni, vagy mit nem szabad. Lehet sejteni, hogy konkrétan mi az, ami rangsorolási szempont, mi az ami nem. Mi az amit nem szabad csinálni, mert már büntetés jár érte. Bizonyos irányelveket és elvárásokat a Google maga is világosan kommunikál.

Nagy külföldi szakmai oldalakon naprakészen lehet követni ezeket a "megfigyeléseket". Több giga méretű cég általában egymástól függetlenül érzékeli, amikor nagy valószínűséggel kicsit valamilyen területen változhatott a keresőoldal működési algoritmusa. Egyből megindulnak a találgatások, hogy vajon mi változhatott. Lehet következtetni dolgokra, de csak ritkán ismer el "hivatalosan" ezekből valamit a keresőoldal.

Értékes, egyedi tartalom

Ezt nem kell nagyon magyarázni, erre mindenképp szükség van. Értékes akkor lesz a tartalom, ha valaki abban a témában keres, és elolvassa az írásunkat, akkor ténylegesen választ kap arra amit keresett. Ha nem, akkor tovább keres.

Érdemes arra odafigyelni, hogy nem nekünk kell valamit ráerőltetnünk az emberekre, hanem olyan szöveget kell írnunk, amit az emberek ténylegesen keresnek, tehát amire a keresés jön, és értékes választ tudunk rá adni. Például a cégünk történetére nyilván nem kíváncsiak az emberek, hiába próbáljuk erőltetni, akkor sem fog előrekerülni a "cipő webáruház" szavakra, hiába írtuk le a szövegben 19-szer)

Az egyedi tartalomra is érdemes odafigyelni, a keresőoldal már van annyira kifinomult, hogy ha átfogalmazunk egy konkurensünk által kirakott szöveget, akkor azt felismeri. (Azt le se merem írni, hogy esetleg valaki kompletten lemásol más honlapokról szöveget)

Sok-sok szöveg

A Google szöveges kereső. Pont.

Mennyiség is egy nagyon fontos szempont lehet. Persze a konkurensekhez képest. Ha a konkurensek csak 300 szót írtak, akkor mi már ebből a szempontból királyok lehetünk 400 szóval. Természetesen továbbra is elsődleges a minőség, tehát a mennyiség nem mehet a minőség rovására! Nem érdemes feleslegesen rizsázni. Általánosságban a megfigyelések alapján 1500-2000 szót szoktak ajánlani. Vagyis erre érdemes törekedni.

Persze nem egy nagy szövegmasszát kell írni, hanem szépen tagoltan, jól pásztázható alcímekkel. Ez egyébként más szempontból is hasznos: a látogatók valójában nem olvassák a szöveget a weboldalakon, hanem "pásztázzák". Ha valahol "megakadt" a szemük, (mondjuk egy alcímen), akkor van esélyünk, hogy ténylegesen is olvassanak.

Legjobb, ha "házon belül" oldja meg a szövegírást, hiszen Ön, vagy munkatársa a szakértő az adott témában. Ha erre nincsen kapacitása, akkor vannak nagyon jó szövegíró cégek, akik kizárólag ezzel foglalkoznak. A "havi x ezer ft-ért írok xdb cikket" konstrukciókkal viszont óvatosan! Még mindig a minőség számít! Ha mással íratja meg a szöveget, akkor érdemes vázlatosan megírni az alap szöveget. Egy szövegírótól nem várhatjuk el,  hogy szakértője legyen az Ön témájának.

Keresőoptimalizlát honlap szerkezet

Ez is egy alap dolog, amire mindenképp szükség van.

Nincs értelme részleteznem őket, mert ezek technikai dolgok, amik egyrészt csak a weboldal forráskódját megnézve látszanak.

Másrészt saját készítésű tartalomkezelő rendszerünkbe ezek be vannak építve, tehát az fel van készítve ezekre a dolgokra.

Honlap tartalommal való feltöltésekor odafigyelünk ezek optimalizálására, oktató anyagunkban felhívjuk a figyelmét, hogy mit és hogyan érdemes kitölteni ha változtat honlapja tartalmán, vagy új cikkeket, blog bejegyzéseket hoz létre.

Vége a kulcsszavak korszakának

Kezdetekben minden a kulcsszavakról szólt. Ha teleraktuk az adott oldalt egy adott kulcsszóval, akkor előre került az oldal. Ennek már régen vége.

Kulcsszavak még mindig fontosak. Pontosan meg tudjuk nézni a keresőoldal egyik eszközével, hogy egy adott kulcsszóra a valóságban mennyi tényleges keresés van. Nem érdemes találgatni, érdemes használni, mert sok meglepő dolog szokott kiderülni: sok általunk favoritnak gondolt kulcsszóran nincs ténylegesen keresés, míg másokra sokat keresnek, pedig nem is gondolnánk.

Ezzel ki tudjuk keresni a számunkra értékes kulcsszavakat. Azok értékesek számunkra, amik a honlapunk témájába vágnak, tehát ha erre keres valaki, akkor akár ügyfelünk lehet, és azt látjuk, hogy ténylegesen is van rá elég keresés - tehát érdemes foglalkozni vele, mert jöhet rajta keresztül látogató.

Minden kiválasztott kulcsszóra érdemes egy vagy több külön oldalt csinálni. Nem érdemes egy oldalt több kulcsszóra beoptimalizálni.

Arra is érdemes odafigyelni, hogy a keresőoldal már bizonyos szinten értelmezi a honlapunk szövegét. Tehát vége "kulcsszavak korának", nem lehet kulcsszavakkal trükközni, mert nem azt nézi már, hogy milyen kulcsszavakat használunk, hanem értelmezi, hogy miről szól "valójában" a szövegünk. Csak akkor jelenik meg az oldalunk a keresőben előkelő helyen, ha a szöveg tényleg egy Google által "minőségi válasznak" tekintett oldal, az aktuálisan beírt keresésre.

Honlapra mutató linkek (régen)

Ez a másik terület, ahol régen (is) trükközés volt a jó helyezésért. A keresőoldal minden, a mi holnapunkra mutató linket (külső hivatkozást) a mi honlapunkra törtnő szavazatnak vett. Akire sok link mutatott, az előre került. Fontos volt az is, hogy milyen erős oldal mutatott ránk, mert az ő "szavazata" többet ért.

Egyből beindult a linkcsere (én kiraklak az oldalamra, ha te is kiraksz) és pénzért árulták a linkeket erős és kevésbé erős oldalak.

A Google ezt mára felszámolta, és az ilyen trükközések már nem érnek semmit, vagy büntetést vonnak maguk után.

Honlapra mutató linkek (most)

A mai napig számítanak a ránk mutató linkek, de már fontos, hogy milyen környezetből kapjuk. Vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy milyen a minőségük. Igen, itt is már a minőség számít. Ha rossz környezetből kapjuk, (keresőoldal által rossznak ítélt oldalról) akkor inkább árt, mint használ. Természetes linkek kellenek, ha valahol a Google manipulációt szimatol, akkor az baj.

A legértékesebb, ha egy a keresőoldal által értékesnek ítélt oldalról kapjuk, egy hosszú folyó szövegbe ágyazva, ami ráadásul ugyan arról a témáról szól mint a mi oldalunk.

Mostanában találkozhat olyanokkal, akik azt ajánlják, hogy "havi x ft-ért írnak y db cikket", mindegyik tartalmaz a szövegben egy ránk mutató linket, és ezt elhelyezik külső weboldalakon. Ez nagyon jól hangzik, csak az a gond, hogy amint a Google feltérképezi az ilyen hálózatokat, tehát rájön a manipulációra, "bukik" egyszerre mindenki ... a link már nem ér semmit, sőt, akár jöhet a büntetés a manipulációért. (Másik gond ezzel, hogy a szöveg minősége a legfontosabb, és ezeknek a "nagyüzemben" gyártott szövegeknek a minősége, és szakmai tartalma finoman fogalmazva erősen megkérdőjelezhető.)

Mennyi idő alatt leszek elől?

Kényes kérdés. De maradjunk továbbra is a realitások talaján.

Általában sokára, sőt a legtöbben természetesen soha nem kerülnek előre. Van aki 2-3 hónap alatt előre kerül egy adott kulcsszóra, mert az egy "könnyű" kulcsszó, van aki 1-2 év alatt se, pedig tényleg mindent megtettek a weboldalával. Tehát fontos, hogy folyamatosan "gyártsa" az értékes tartalmakat, mert nem azonnali az eredmény.

De valójában a dolog még ettől is sokkal "kacifántosabb":

Nagyon fontos: az hogy "ki van épp elől", vagy "ki épp hányadik helyen van", az se egyértelmű, akármennyire is szeretnénk annak látni. Általában nem is lehet ezt igazából értelmezni, vagy egyértelműen meghatározni:

A találati lista "időben" is változhat. Most más lehet a keresés eredménye, mint kicsit később.

"Földrajzilag" is változhat a sorrend, vagyis lehet, hogy most itt épp elől vagyok, de másik városból indítva a keresést ugyan abban a pillanatban sehol nem vagyok a találati listában.

Sőt a keresőoldal figyeli a keresési, böngészési szokásainkat, tehát nekem teljesen más lehet a találati lista ugyan arra a kulcsszóra, mint Önnek. A keresőoldal megpróbálja mindkettőnknek a szerinte (számunkra) legjobbat előre rakni.

Gyakori trükk keresőoptimalizáláskor, hogy nem mondják el, hogy bizonyos szavakra egyből elől leszünk, másokkal nagyon könnyű előre kerülni, míg más szavakra nagyon nehéz, vagy egyesekre lehetetlen jó helyet elérni. Tehát lehet, hogy bizonyos kulcsszóra 1-2 hónap alatt előre kerülne mindenféle "optimalizálás" nélkül, de Ön fizet "sikerdíjat" a semmiért. Ha kevés, vagy gyenge konkurens van van egy adott kulcsszóra, akkor nagyon gyors a dolog, más esetekben rengeteg energiával jár, bizonytalan - és sokszor eleve lehetetlen.

A fordítottja is veszélyes, ha egy kulcsszóra nagyon nehéz előre kerülni, és az optimalizálónak nem érdemes a "sikerdíj" miatt túl sok energiát fordítania rá, mert inkább a könnyebb kulcsszavakkal foglalkozik. Ilyenkor éveket veszíthet, mire rájön, hogy valójában nem történik semmi.

Az internet hatalmas, rengeteg oldalt kell a keresőoldalaknak folyamatosan beolvasnia. Azt is fontos megérteni, hogy ha kirakjuk az oldalunkat az internetre (vagy kirakunk egy új cikket), akkor még sok idő lehet, hogy a keresőoldal rátaláljon, és "beolvassa" mondjuk akár 1db oldalunkat is. Ezután még további idő, mire "feldolgozza" a beolvasott szövegünket, és értékeli. Azt is önkényesen dönti el, hogy mikor tér vissza legközelebb az oldalunkra, hogy néhány további oldalt beolvasson, vagy esetleg egy korábban beolvasottat újraolvasson, hogy változott-e. Tehát sok idő lehet, mire a teljes weboldalunkat beolvassa (ha beolvassa egyáltalán) Ezek alapján az is könnyen belátható, hogy ha valaki ránk hivatkozik, tehát elhelyez egy ránk mutató linket, az szintén bizonytalan/meghatározhatatlan ideig tart, mire azt az idegen oldalt majd egyszer beolvassa (vagy ha már a link elhelyezése előtt beolvasta, akkor újra beolvassa), és feldolgozza. Ez sokszor egy nagyon lassú folyamat lehet.

Azt is tudni lehet, hogy vannak a keresőoldal algoritmusának olyan elemei, amik nem "automatikusak", tehát lehet, hogy csak évente 2-3 szor van lefuttatva "kézzel" az adott rangsorolási szempont  feldolgozása. Tehát ha valami miatt büntetést kaptunk, és "javítottuk", akkor ez a javítás lehet, hogy csak fél év múlva jut a Google tudomására, mert annak a szempontnak az értékelését csak akkor végzi el.

(A dologban az a legszebb, hogy azt igazából nem tudjuk megnézni, hogy kaptunk-e valamiért büntetést, vagy nem. Ha kaptunk akkor miért? Csak azt látjuk, hogy eddig elől voltunk egy kulcsszóra, de most hirtelen nem, vagy pedig hirtelen lecsökken a Google-tól érkező látogatók száma a statisztikákban. Lehet találgatni, hogy mi az oka... Sőt... ilyenkor nem is biztos, hogy büntetést kaptunk, lehet, hogy csak kicsit megváltozott a keresőoldal algoritmusa... kicsit okosabb lett... és ezért kerültünk hátrébb :(

Most akarok előre kerülni! (AdWords)

Erre is van megoldás a Google AdWords-el. Nem megyek bele részletekre, de az a lényege, hogy megjelenik a hirdetése a keresőoldal élén, és minden kattintásért fizetnie kell. Megéri? Könnyen ki lehet számolni: ha egy héten hirdet x Ft értékben, és ezzel y Ft-ot keres, akkor ebből látja, hogy érdemes hirdetni, vagy sem. Ha jól be van állítva a kampánya, jó minőségű a weboldala, akkor általában az szokott kijönni, hogy megéri.

Látszólag egyszerű a dolog, de vagy érdemes komolyabban elmerülni az AdWords megtanulásában (nyilván a legkorrektebb külső szakember se lesz soha  annyira motivált a pénze "jó" elköltésében, mint Ön), vagy érdemes szakembert megbízni vele: rosszul beállított kampányokkal sok pénzt el lehet költeni eredménytelenül, míg jól beállított, folyamatosan karbantartott kampányokkal nagyon jól lehet keresni.

Tovább is van, mondjam még?

A Google több mint 200 szempont alapján rangsorol. Ahogy írtam korábban, a legtöbbről csak sejtéseink lehetnek, hogy mik azok, van amit elég nagy bizonyossággal ismerhetünk. Ha reszponzív honlapunk van, mobilbarát működéssel, a tartalomkezelőnk keresőbarát oldalszerkezetet generál, minőségi, egyedi tartalmat gyártunk folyamatosan, és külső független honlapok is szívesen hivatkoznak ránk, akkor jó úton haladunk.... (nyert ügyünk van)

Nagyon köszönöm, ha Ön is lájkolja és/vagy megosztja az oldalamat ismerőseinek ;)

Hogyan tovább?

Pörgessük fel vállalkozását egy profi, mobilbarát, facebook-barát, Google-barát, marketing szemléletű, sablonmentes, egyedi honlappal!

Írja meg elképzeléseit honlapjával kapcsolatban!

Kérje árajánlatunkat, tanácsunkat!

Figyelem! Ingyenes konzultációt és tanácsadát nyújtunk. Felmérjük igényeit, és konkrét javaslatokat teszünk, hogy milyen megoldásokkal tudjuk növelni a bevételeit és a vevői számát. Várjuk érdeklődését!

Az Ön neve

E-mail címe

Telefonszáma

Cégnév

Üzenet

( Várjuk üzenetét, ha kérdése van, vagy érdekli a megoldásunk! Felmérjük igényeit, és konkrét megoldási javaslatot teszünk. )

Milyen honlapra van szüksége?

Alapvető tudnivalók érthetően

Mit érdemes tudni a honlapokról? Összeszedtük a lényeget.

Tovább

Milyen honlapokat készítünk?

Referenciák

Néhány korábbi munkánk

Részletek
(c) 2004-2017 Weboldal-Center.hu - All rights reserved | Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat